Gotha, omgeving en onderzoek - Reisverslag uit Gotha, Duitsland van Jan Kamp - WaarBenJij.nu Gotha, omgeving en onderzoek - Reisverslag uit Gotha, Duitsland van Jan Kamp - WaarBenJij.nu

Gotha, omgeving en onderzoek

Door: Jan van de Kamp

Blijf op de hoogte en volg Jan

12 November 2012 | Duitsland, Gotha

Beste familie en vrienden,

Afgelopen week zat ik te denken: laat ik weer eens iets op m’n weblog schrijven. Maar waarover? Ik kan natuurlijk over allerlei dingen vertellen die ik de laatste tijd meegemaakt of bezocht heb. Maar dan wordt het misschien een oeverloos verhaal. Afgelopen zaterdagmorgen heb ik een stadje in de omgeving bezocht: Bad Langensalza. Toen ik daar was, dacht ik: hier moet ik over schrijven!

Het woord ‘Bad’ betekent dat Langensalza een kuuroord is. Er is een park met baden (thermen) waar je je kunt opfrissen. Voor je gezondheid. Dat was nu niet geopend. Wat ik wel gedaan heb, is een wandeling langs de stadsmuur gemaakt. Die is nog grotendeels intact en er staan nog verschillende torens. Verder zijn er mooie wandelpaden met plantsoenen met struiken en bomen. En er zijn verschillende tuinen: een rozentuin en een Japanse tuin. Helaas ook niet geopend in de winter. Het zag er nu – ondanks de grauwe lucht – al erg mooi uit. In de zomer moet het helemaal prachtig zijn. Vanaf het wandelpad rond de stad heb je mooie inkijkjes op de stad, bijv. op de kerktoren. Het was echt een schattig stadje (ik heb er geen ander woord voor)! Zie de foto’s.

Met mijn onderzoek vorder ik gestaag. Ik neem Duitse vertalingen van Engelse christelijke boeken uit de zeventiende eeuw door. Van elke vertaling neem ik de belangrijkste gegevens in een database op (die een collega ontwikkeld heeft): auteur, titel, vertaler, drukker/uitgever, enz. Verder vat ik de belangrijkste informatie uit voorwoorden samen. Het doel van het onderzoek is om te kijken wat de invloed van deze Engelse boeken op de Duitse kerk en vroomheid in de zeventiende eeuw was en binnen welke kringen het goed aansloeg. Lang niet alle vertalingen liggen in Gotha. Ik kijk hoever ik nu kom. Het is in feite een meerjarenproject. Als ik in de toekomst nog eens in andere bibliotheken kom en ik tijd heb, kan ik er mee verder gaan. Als ik nu al bepaalde inzichten opdoe, kan ik er een artikel over schrijven.

Deze beurs loopt tot de kerst. Voor de tijd daarna lijkt er enig perspectief te zijn! Ik ben door een professor theologie uit Bremen benaderd die mijn naam via via heeft gekregen. Hij wil met een groep mensen onderzoek naar de kerkgeschiedenis van Bremen gaan doen. Daarvoor moet hij nog een aanvraag indienen. Hij heeft mij gevraagd of ik die aanvraag wil schrijven. De kans dat die aangenomen wordt, is vrij hoog. Als dat gebeurt, dan mag ik de onderzoeksgroep ook gaan leiden. Dat is natuurlijk erg aardig! En bijzonder: alsof het uit de lucht komt vallen … Ik hoef trouwens ook niet altijd in Bremen te zijn, maar kan het voor een deel vanuit NL doen.

Omdat ik mijn proefschrift nog – voor de laatste keer – moet corrigeren en een aantal artikelen moet afmaken, wil ik dat eerst doen. Die prof. uit Bremen wil bij de universiteit van Bremen een beurs aanvragen voor een jaar, zodat ik die aanvraag kan schrijven en vooronderzoek kan doen. Als hij die krijgt, dan zou dat per D.V. juni volgend jaar ingaan. Vóór die tijd wil ik mijn eigen dingen afmaken. Ik wil me aanmelden bij een vertalerswebsite, zodat ik hopelijk met vertaalwerk wat kan verdienen.

Verder ben ik nu ook vrij druk met een andere onderzoeksaanvraag die ik in Nederland wil indienen. Mocht Bremen niets worden, dan heb ik hiermee nog een tweede kans.

Met hartelijke groet,

Jan

  • 13 November 2012 - 11:40

    Gerdien:

    Wow Jan, klinkt goed zeg! Blijkbaar ben je echt goed bezig, als zo'n professor je zomaar benaderd ;) dat doet 'ie vast niet omdat hij zo aardig is...!

  • 13 November 2012 - 13:34

    Erik:

    Ik hoorde van ons mams dat je met Bremen bezig was. Wunderbar! Alle goeds...

  • 13 November 2012 - 19:36

    Aldert:

    Je openingswoorden deden me vermoeden dat je al in de decembersferen begint te komen... Maar foei, ik denk weer te slecht van de mens. Bedankt voor de update, Jan. We moeten maar weer eens skypen!

  • 13 November 2012 - 20:23

    Niels:

    Ha Jan,

    dank voor jouw verhaal en jouw foto's! Ik hoop van harte dat je in Bremen aan de slag mag!

    Een hartelijke groet,
    Niels

  • 13 November 2012 - 20:28

    :

    Leuk om weer van je te lezen, Jan! En wat zou het geweldig zijn als één van de projecten door zou gaan! Of het nu Bremen is of Nederland... Succes met het afronden voor de kerst en hartelijke groeten!

  • 15 November 2012 - 13:50

    Elze:

    Je weblogs blijven leuk om te lezen, Jan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Gotha

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Januari 2013

Het zit erop

12 November 2012

Gotha, omgeving en onderzoek

06 Oktober 2012

Afscheid en nieuw begin

16 Augustus 2012

Hoofd, hart en handen

20 Juli 2012

Wonen en werken in Halle
Jan

Actief sinds 03 Mei 2008
Verslag gelezen: 749
Totaal aantal bezoekers 28704

Voorgaande reizen:

05 Mei 2008 - 30 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: