Afscheid en nieuw begin - Reisverslag uit Gotha, Duitsland van Jan Kamp - WaarBenJij.nu Afscheid en nieuw begin - Reisverslag uit Gotha, Duitsland van Jan Kamp - WaarBenJij.nu

Afscheid en nieuw begin

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

06 Oktober 2012 | Duitsland, Gotha

Beste familie en vrienden,

Het is al weer een hele tijd geleden dat ik via m’n weblog wat van me heb laten horen. Inmiddels is de zomer niet alleen overgegaan in de herfst, maar heb ik Halle ook verlaten. Sinds begin deze week verblijf ik in Gotha (in Thüringen, Midden-Duitsland, in de buurt van Erfurt).

Mijn onderzoek in Halle heb ik goed kunnen afronden. Aan het eind heb ik een lezing gehouden waarin ik de resultaten heb gepresenteerd. Ik kreeg goede vragen en de gastheer (medewerker van het piëtismecentrum van de universiteit) zei na afloop zelfs tegen me: ‘Nu weet ik waarom Undereyck belangrijk is.’

De avond voor m’n vertrek had ik een afscheidsetentje voor kennissen uit de baptistengemeente die ik heb bezocht, georganiseerd: ik heb pannenkoeken voor ze gebakken. Toen ik de volgende morgen de deur van m’n kamer achter me sloot, voelde ik me echt een beetje weemoedig om de stad en al m’n bekenden daar te verlaten. Ik heb er een goede tijd gehad.

De afgelopen twee weken ben ik in Nederland geweest. De eerste week was behoorlijk druk. Ik ben drie dagen naar Amsterdam geweest. Vorige week heb ik echter heel wat anders gedaan. Ik ben een week op werkvakantie geweest naar een woon- en zorgcentrum voor (ex-)drugsverslaafden. Zij komen daar voor een kortere tijd om zich voor te bereiden op een afkicktraject of op een overstap in de maatschappij. Het was een hele ervaring om de leefwereld van deze mensen een beetje te leren kennen. Ze hebben soms ook heel tragische dingen meegemaakt en zijn aan de drugs geraakt, waar ze heel moeilijk definitief vanaf komen. Als vrijwilligers moesten wij dingen doen, zoals eten koken, mensen wegbrengen naar een psychologenpraktijk of naar hun nieuwe appartement, enz. Verder hadden we ook best veel vrije tijd om te lezen, tennissen (een oudere vrijwilliger, een man van in de zeventig, heeft mij dat geleerd ;-) en iets in de omgeving te bezoeken. Al met al een heel fijne week!

En afgelopen maandag ben ik naar Gotha gereisd. Het was prachtig weer en zeker in Midden-Duitsland (Hessen) was het schitterend om door berg en dal te rijden en de bossen in beginnende herfstkleuren om me heen te zien.

Ik heb hier een ruime kamer in een appartement met twee andere onderzoekers die in de bibliotheek hier in Gotha werken. Een van hen heb ik leren kennen. Hij is heel aardig en houdt alles ook netjes schoon. Dat is niet vanzelfsprekend. De ander – hij is er deze week niet – heeft de keuken echt heel slordig achtergelaten: een vieze vloer, een smerig koffiezetapparaat met oude koffie erin, bovenkanten van kasten met een dikke laag stof en vet erop ... Het is mij een raadsel hoe je zo kunt leven. Laat staan dat ik kan begrijpen dat je een keuken die je met anderen deelt, zo kunt achterlaten! Mijn andere huisgenoot – hij woont er nog maar twee weken – had de badkamer al schoongemaakt; ik heb gisteravond flink geboend in de keuken. Een goede afwisseling van computerwerk, trouwens! Als de anderen er volgende week weer zijn – ze zijn nu allebei weg – maar eens vriendelijk voorstellen om de schoonmaaktaken te verdelen.

Vanmiddag heb ik deelgenomen aan een rondleiding door de stad. Gotha is een kleine stad met een historische binnenstad. De bibliotheek is gevestigd in een heel groot kasteel (zie foto). Wat ik daar precies doe, zal ik een volgende keer wel uitleggen.

Wees trouwens allemaal van harte welkom om mij hier te komen bezoeken! Het landschap en de omgeving zijn hier nog mooier dan in Halle en het is ook korter: zo’n zes uur vanaf Nederland. En de Wartburg is hier vlakbij.

Mijn adres:

Forschungsbibliothek
z.H. Jan van de Kamp
Jüdenstraße 34
99867 Gotha
Duitsland

Mobiel: 06-44400050

Met hartelijke groet,

Jan

  • 06 Oktober 2012 - 22:17

    Janlouis:

    Ha Jan,

    Ik hoor het al; studententijden komen weer tot leven ;). Al had je in Utrecht niet zo'n slag huisgenoten. Sterkte! Langskomen zal niet lukken, want over een aantal weken verwachten wij een baby.

    Goede tijd in Gotha gewenst!
    Janlouis

  • 07 Oktober 2012 - 20:02

    Marieke L:

    Doet me denken aan oude tijden in wijlen huize BMK......... De schimmelplank, de keuken, de wc. Succes Jan en hopelijk komt het goed met het verdelen van schoonmaaktaken. Een goede tijd in Gotha! Je zit een eind van ons vandaan. Hartelijke groet, ook van Andreas, Marieke.

  • 07 Oktober 2012 - 21:46

    Aaldert:

    las dit bericht, bekeek mijn eigen keuken, en dacht: het wordt tijd dat jij weer eens bij míj langskomt :)

    fijne tijd in Gotha!

    Aaldert

  • 08 Oktober 2012 - 10:52

    Johan En Johanneke:

    Ha Jan,

    Afscheid nemen blijft lastig, dat daar nou niets op te verzinnen valt he...
    Klinkt intensief en leerzaam, zo'n week vrijwilligerswerk. Mooi dat jouw werk (vrije tijd) ook daar ruimte voor laat!
    Enne, heb je in de keuken ook het gootsteenputje meegenomen bij de schoonmaak? ;)

    Zes uur rijden is voor ons - met Joas - nog steeds wel erg ver, maar Duitsland is erg mooi in de herfst!

    Goede tijd in Gotha!

    Groeten,

    Jo^3

  • 09 Oktober 2012 - 12:03

    Arina :

    Ha Jan,

    Goed om weer wat van je te horen. Lang geleden, ook dat je wat van ons hebt gehoord. We zijn je niet vergeten hoor!
    Super dat je je ingezet hebt voor 'mijn' doelgroep. Hele ervaring, gaaf hoor! Ben je in de kerstvakantie nog vrij en in Nederland? Welkom!

    Mmmh... en die uitnodiging van jou: zou er zo zin in krijgen. Maar's overleggen hier of er mogelijkheden zijn. 'k Weet ook niet. Wens jou goede tijd daar waar je nu bent. Succes!

    Groetjes,
    Matthijs & Arina
    en Ditmer :)

  • 09 Oktober 2012 - 14:46

    Herman Wesselink:

    Dag Jan,

    Dank je wel voor je bericht weer! Je hebt het goed in Duitsland. Dat is fijn om te horen! Mijn goede nieuws is dat ik sinds 1 september aan de VU ben aangesteld als promovendus. Wat jou al gelukt is, moet ik komende vier jaar gaan waarmaken. Dank voor je uitnodiging ook; ik kom je graag een keer opzoeken, maar kan nu nog niet precies zeggen wanneer.

    Hartelijke groet,
    Herman

  • 16 Oktober 2012 - 21:45

    Agna:

    Ha Jan,

    Goed om te horen dat je je huishoudelijke taken waar je je op vakantie zo goed van hebt gekweten, ook nu nog op je neemt. Je bent er goed in!

    Groet, Agna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Gotha

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Januari 2013

Het zit erop

12 November 2012

Gotha, omgeving en onderzoek

06 Oktober 2012

Afscheid en nieuw begin

16 Augustus 2012

Hoofd, hart en handen

20 Juli 2012

Wonen en werken in Halle
Jan

Actief sinds 03 Mei 2008
Verslag gelezen: 801
Totaal aantal bezoekers 28710

Voorgaande reizen:

05 Mei 2008 - 30 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: