Wonen en werken in Halle - Reisverslag uit Schkopau, Duitsland van Jan Kamp - WaarBenJij.nu Wonen en werken in Halle - Reisverslag uit Schkopau, Duitsland van Jan Kamp - WaarBenJij.nu

Wonen en werken in Halle

Door: Jan van de Kamp

Blijf op de hoogte en volg Jan

20 Juli 2012 | Duitsland, Schkopau

Beste familie en vrienden,

Het is al weer ruim een maand geleden dat ik via m’n weblog iets van me heb laten horen. Tijd voor een nieuw verhaaltje dus. Ik zal vooral over de plek waar ik woon in Halle vertellen en over mijn onderzoek.

Ik huur een kamer in een wooncomplex voor studenten. Het gebouw (zie de foto’s) maakte vroeger deel uit van een weeshuis. Dit werd aan het begin van de achttiende eeuw opgezet door de predikant August Hermann Francke uit Halle. In de wijk waar hij predikant was, heerste grote armoede. Francke vatte op een gegeven moment het plan op om voor weeskinderen onderwijs op te zetten en om hen onderwijs in de Bijbel en in het christelijk geloof te geven. De opbouw van het weeshuiscomplex, althans de fondswerving ervoor, begon als volgt: Francke hing een collectebus aan zijn pastorie, zodat de meer welgestelden een gift konden geven. Franckes lijfspreuk was ontleend aan een tekst uit de Bijbel, Jesaja 40:31. Deze siert nu nog de gevel van het hoofdgebouw van de zogenaamde ‘Franckesche Stiftungen’. Vertaald uit het Duits: ‘Wie op de Heere hopen, krijgen nieuwe kracht, zodat ze opvaren met vleugels zoals de adelaars’.

Het gebouw waarin ik woon, heet ‘Evangelisches Konvikt’. ‘Evangelisch’ betekent protestants; ‘Konvikt’ komt uit het Latijn en betekent ‘het samenleven’. Oorspronkelijk was het een wooncomplex voor theologiestudenten, nu wonen er ook andere studenten. Eigenlijk is het een soort klooster voor studenten. Elke dag vindt er een ochtend- of avondgebed, ‘s avonds ook met een korte meditatie plaats. Verder kent het Konvikt een strakke organisatie. Er is zelfs een soort kabinet met allerlei ministers: (Pro)Senioren (premiers en vice-premiers) en verder ministers van de bibliotheek, van schoonmaak (in de volksmond: Putzminister), van sport (organiseert o.a. elke week volleybal!) en van internet (voor de Facebook-pagina). Je zou het niet verwachten, maar er is zelfs een ‘Konviktpapst’ (paus) en zelfs een ‘Konviktpäpstin’ (pauzin). Zij zijn voor het houden van de gebeden en meditaties verantwoordelijk. De paus spreekt een heel mondje Nederlands en ik maak regelmatig een praatje met hem in mijn moedertaal. Van een pauzin had ik in mijn vooroordelen gedacht dat zo iemand wel een heel bazige dame zou zijn. Maar het valt mee: ze is inderdaad beslist, maar heeft meer de uitstraling van een non dan van een pauzin. En dat bedoel ik positief.

Ik deel samen met een jongen die net eerstejaars af is, een keuken en badkamer. Hij heet Raphael en is erg aardig en behulpzaam. Hij studeert religiewetenschap en bewegingswetenschappen. Hij wil namelijk leraar godsdienst en gym worden. Overigens is hij nog veel veelzijdiger, want hij speelt ook nog viool en piano en hij zingt in een koor!

Met mijn onderzoek vordert het gestaag. Ik heb een boek samengevat van de predikant over wie ik het de vorige keer had: Undereyck. Hij heeft daarin zijn piëtistische opvattingen verdedigd met behulp van een groot aantal citaten: van theologen uit de vroege kerk, de reformatie en van tijdgenoten (o.a. puriteinen). Ik heb niet alleen het boek samengevat, maar ook van alle citaten in een Excel-sheet gezet van welke auteur ze zijn en uit welk boek ze komen. Dat klinkt misschien pietepeuterig en dat was het ook, maar het geeft mij wel de mogelijkheid om er allerlei berekeningen op los te laten. Bijvoorbeeld: welke auteur of uit welk tijdvak citeerde Undereyck het meest? Inmiddels ben ik Undereycks tweede boek aan het samenvatten.

Anderhalve week geleden ben ik een paar dagen in Nederland geweest. Mijn broertje Gijsbert en schoonzusje José trouwden. Het was in alle opzichten een stralende dag en het kersverse paar heeft er van genoten. En wij als familie waren natuurlijk erg blij met en voor hen!

Vorige week ben ik met twee vrienden (Albert en Agna) een week op vakantie geweest in de Dordogne in Frankrijk. We zaten in een huisje midden in de bergen waar je alleen vogels en krekels hoorde. Ik ben heerlijk uitgerust. Het is een prachtige omgeving, met bergen, rivieren (o.a. de Dordogne), dalen en wel in elk dorp een kasteel.

De reis terug naar Halle was wel een hele onderneming. Er stond 14 uur voor en ik had er anderhalve dag voor uitgetrokken. Mocht ik nog een keer zo lang moeten reizen, dan bedenk ik me wel voordat ik weer in m’n uppie met de auto ga. Het tweede deel van de reis, vorige week zaterdag, duurde namelijk veel langer dan gedacht. Ik heb de hele middag in Zuid-Duitsland in de file gestaan, omdat de snelweg was afgesloten en alle vakantieverkeer binnendoor moest. Uiteindelijk was ik pas ’s avonds om half twaalf thuis. Wat was ik blij toen ik eindelijk weer in Halle was!

Met hartelijke groet,

Jan

P.S. Ik was in mijn vorige bericht vergeten te vertellen dat de eenvoudige versie van mijn proefschrift verschenen is. Het heet ‘Op verzoek van vromen vertaald’. Zie http://www.boekencentrum.nl/shop_details.php?productId=24037

  • 21 Juli 2012 - 08:52

    Gerdien:

    He Jan,

    Wat leuk om zo'n uitgebreid verhaal te lezen over je 'klooster'! Klinkt leuk, heb je direct wat aanspraak. Hoe lang blijf je nog in Halle?

    groetjes,
    Gerdien

  • 21 Juli 2012 - 09:52

    Andreas:

    Ha Jan,

    Mooi om weer een update van je te krijgen. Veel zegen!!

  • 21 Juli 2012 - 12:16

    Rick:

    Hoi Jan,

    Leuk om weer zo'n uitgebreid verhaal over je ervaringen in Duitsland te mogen lezen. De woongelegenheid lijkt me erg bijzonder, niet zo maar een studentenhuis. Ook erg leuk om over je vakantie-ervaringen te lezen.

    Het ga je goed daar in Halle! Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal.

    Groetjes uit Venlo,
    Rick (en ook van Karina en de kleine Luuk)

  • 21 Juli 2012 - 18:04

    Elze:

    Ha Jan,

    Leuk, je Halle-update.
    Zo’n frustrerende fileterugreis zou je positieve vakantiegevoel als sneeuw voor de zon doen smelten… Heerlijk om dan weer thuis te komen, ja!

    Groetjes,
    Elze

  • 21 Juli 2012 - 19:09

    Aldert:

    Thanks voor de update, broer. Duitsers en structuur; het blijft een sterke combi;)

    Blijf ons op de hoogte houden! Alles goeds verder.

    Groeten, Aldert

  • 23 Juli 2012 - 21:47

    Aaldert:

    Een Päpstin... Dat fascineert me nog het meest aan deze update :)

    Fijne tijd verder. Ik ga je deze week nog even mailen.

    grtz
    Aaldert

  • 24 Juli 2012 - 08:48

    Marieke:

    Hallo Jan,

    Leuk om je verhalen te lezen en een beetje te weten waar je op dit moment allemaal mee bezig bent. Klinkt erg interessant en het studentenhuis lijkt me een fijne plek.
    Ik wens je veel succes met alles en ben benieuwd naar je volgende 'update' :-)
    Veel plezier in Halle!

    Groeten,
    Marieke

  • 25 Juli 2012 - 21:58

    Dingeman:

    Grappig zo wat van je te kunnen lezen, succes daar!

  • 27 Juli 2012 - 08:27

    Theo En Corrie Vermeer:

    Hoi Jan,

    Wat leuk om dit verslag van jou te lezen.
    Maar wat wat graag zou ik de paus en pauzin willen leren kennen! Het lijken me intigrerende personages!

    We hebben erg genoten van jouw verslag. Je zit op een goede plek, met ruimte voor ochtend- en avondgebed. Fijn voor je dat je aanspraak hebt aan Raphael. Hij is een Duitse jongen?

    Zegen en groet, Theo en Corrie

  • 30 Juli 2012 - 19:14

    Elma:

    Leuk om te lezen Jan, zeker over al die je onderkomen en alle ministers en dergelijke. Geniet ervan en veel succes natuurlijk!

  • 01 Augustus 2012 - 14:38

    Johan En Johanneke:

    Ha Jan,

    Leuk om weer via deze blog over je schouder mee te kijken in Duitsland! Het klinkt alsof je het wel naar je zin hebt, fijn! Heb jij een tijdelijk ministerie toegewezen gekregen? ;-)
    Mooi ook dat je tóch even vakantie hebt kunnen houden, al zal die terugreis er in je herinnering altijd aan gekoppeld blijven, wat een frustrerende reis!
    Zo'n pietepeuterig opzoekwerkje heeft Johan pas ook moeten doen, aan het einde word je dat gepuzzel vast heel zat...

    Heel veel succes met alles daar, we wensen je een fijne tijd verder!

    Groeten,

    Johan en Johanneke

  • 15 Augustus 2012 - 07:32

    Rijk En Michèle:

    Ha Jan,

    Onze Vader zegene je met nieuwe kracht! (nav Jes 40:31).
    Was het 'Konvikt' de afgelopen weken ook in vakantierust?
    Goed om te lezen dat je zelf ook een fijne vakantie hebt gehad. Wij hebben veel kastelen in Engeland kunnen bewonderen en daar ook genoten van de prachtige natuur.
    Sterkte en volharding toegewenst bij het voortzetten van je werkzaamheden temidden van de ministers en 'geestelijkheid'.
    Dank voor je leuke en boeiende verslag!

    Groeten,
    Rijk-Jan en Michèle (en Hananja)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Schkopau

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Januari 2013

Het zit erop

12 November 2012

Gotha, omgeving en onderzoek

06 Oktober 2012

Afscheid en nieuw begin

16 Augustus 2012

Hoofd, hart en handen

20 Juli 2012

Wonen en werken in Halle
Jan

Actief sinds 03 Mei 2008
Verslag gelezen: 1049
Totaal aantal bezoekers 28709

Voorgaande reizen:

05 Mei 2008 - 30 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: